Kategorie
klasa 8 Nauka zdalna

Drgania i fale: Wysokość i głośność dźwięku, lekcja 8

Wiesz już czym jest bas i sopran. Dziś dowiesz się o dźwiękach niesłyszalnych dla ludzkiego ucha.

Wymyśl zeszytówkę i rozwiąż otrzymaną od innej osoby. Zapisz od kogo otrzymałeś pracę do wykonania.

Jedna osoba miała odwagę zalogować się do próbnego sprawdzianu. Szkoda. Już niedługo wystawienie ocen proponowanych, a sprawdzian jeszcze wcześniej (kiedy dokładnie? pisałem na poprzedniej lekcji).

Jak już powinieneś pamiętać, dźwięk to fala akustyczna wywołująca wrażenie słuchowe. Niekoniecznie musi to być ucho ludzkie. Inne organizmy żywe zamieszkujące Ziemię posiadają inne zakresy słyszalności jak i generowania dźwięków. Dzięki temu mogą się komunikować między sobą, nie będąc słyszane przez inne gatunki. Stosują również dźwięki do namierzania przeszkód i pożywienia.

Zapisz definicje do zeszytu i zapamiętaj.

Ultradźwięki, naddźwięki – fale dźwiękowe, których częstotliwość jest zbyt duża dla ludzkiego ucha. Wytwarzają je np. nietoperze i chomiki.
Infradźwięki, poddźwięki – fale dźwiękowe, których częstotliwość jest zbyt mała dla ludzkiego ucha. Wytwarzają je np. słonie i wieloryby.
Głośność dźwięku zależy od amplitudy fali dźwiękowej. Im większa amplituda, tym głośniejszy dźwięk.
Wysokość dźwięku zależy od częstotliwości fali dźwiękowej. Im większa częstotliwość, tym wyższy dźwięk.

Ocenki za dzisiejszą lekcję:

dopuszczający – zapisanie tematu i definicji w zeszycie
dostateczny – opisanie jak nietoperz wykorzystuje dźwięki w swoim życiu
dobry – obliczenie długości fali dźwiękowej wytwarzanej przez słonia i nietoperza
bardzo dobry – obliczenie częstotliwości podstawowej dźwięku pokazanego na oscylogramie

celujący: obliczenie częstotliwości dźwięku, jaki można wytworzyć linijką. Wybierz trzy warianty.

Powodzenia!

Zadanie domowe dla chętnych:

Link

Kultura wysyłania mejli polega również na nie zapychaniu skrzynki odbiorcy. Uczeń ósmej klasy powinien potrafić przerobić zdjęcie by zajmowało mało miejsca, a jednocześnie było czytelne na ekranie. Sporo mejli ląduje w spamie, lub do mnie nie dociera, ponieważ autor nie przestrzega tej zasady.

Na zdjęcie twoich notatek (lub inną formę dokumentacji) oczekuję pod adresem: sp.gryfow.fizyka@op.pl do następnej lekcji zgodnie z twoim planem (lekcje numerujemy od 26 marca 2020). Pamiętaj, że masz przewidziane dwie lekcje fizyki w tygodniu. Temat wiadomości uzupełnij zgodnie z wzorem: fizyka 8d Jan Kowalski, lekcja 8.

NIE ODPOWIADAM NA ANONIMY.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *