Kategorie
klasa 8 Nauka zdalna

Drgania i fale: Wysokość i głośność dźwięku, lekcja 7

Poznałeś już sposoby wytwarzania dźwięku oraz zakres słyszalności ludzkiego ucha. Dziś dowiesz się czym jest wysokość dźwięku.

Wymyśl zeszytówkę i rozwiąż otrzymaną od innej osoby. Zapisz od kogo otrzymałeś pracę do wykonania.

Teraz nieco mniej zabawna informacja: za około dwa tygodnie kończymy ten dział i będzie musiał się odbyć e-sprawdzian. Każda klasa w czasie trwania swojej lekcji.
Sprawdzian odbędzie się na platformie https://socrative.com/#login .
W celu przećwiczenia uruchomiłem test z działu o prądzie elektrycznym. Ocena z niego jest tylko dla chętnych. Jako uczeń nie musisz się logować, po prostu wpisujesz się do testu.

W polu Room Name wpisujesz: ADEREK

Dopiero tutaj wpisujesz swoje NAZWISKO IMIĘ KLASA. Wyniki podam tylko dla osób, które poprawnie podadzą swoje dane w teście.

Wpisz poprawnie swoje dane, otrzymałem od kilku osób mejl z lekcjami podpisanymi jako Jan Kowalski…..

Pojawi się okienko do rozwiązywania testu. Powodzenia.

Ok, wracamy do lekcji 🙂

Gdy wytwarzałeś fale na wodzie, miały one swoją amplitudę, którą potocznie nazywasz wysokością. Wysokość fali dźwiękowej opisuje tak naprawdę jej częstotliwość. Im częstotliwość jest większa, źródło drga więcej razy na sekundę, tym wytarzany dźwięk jest wyższy. Najwyższe słyszalne dźwięki, to soprany. W drugą stronę, im dźwięk ma mniejszą częstotliwość tym jest niższy. Takie bardzo niskie dźwięki, nazywamy basami.

Wysokość dźwięku związana jest bezpośrednio z długością fali. Im wyższa częstotliwość, tym mniejsza dugość. Zaś im niższy dźwięk, tym jest on dłuższy w przestrzeni. Przypomnij sobie jak wyglądają piszczałki w organach. Piszczałki sopranowe są niskie, zaś basowe wysokie. Jeżeli masz w domu głośniki basowe, one też są relatywnie duże.

Z dzisiejszej lekcji zapisz sobie czym jest wysokość dźwięku. Zapisz również związek między wysokością a długością dźwięku.

Zapisz również poniższy podział wg częstotliwości:

  • basy (ang. bass), czyli tony niskie o częstotliwościach od 20 do ok. 300 Hz,
  • tony średnie (ang. mid-tones) od ok. 300 do ok. 3000 Hz,
  • soprany (ang. treble), czyli tony wysokie o częstotliwościach od ok. 3000 Hz do 20 kHz.

Po dzisiejszej lekcji powinieneś wiedzieć czym jest wysokość dźwięku i odróżniać bas od sopranu. Dobrze jak będziesz wiedział, że bas jest długą falą, a sopran krótką. Świetnie, jeżeli będziesz potrafił obliczyć długość tych dźwięków w powietrzu, znając ich częstotliwość.

Zadanie domowe

Opisz dlaczego głośnik w telefonie komórkowym nie może wytworzyć basu. Odpowiedź uzasadnij odpowiednimi obliczeniami.

Narzędzie do sprawdzenia, czy dobrze policzyłeś: https://calculla.pl/dlugosc_fali

Powodzenia!

Kultura wysyłania mejli polega również na nie zapychaniu skrzynki odbiorcy. Uczeń ósmej klasy powinien potrafić przerobić zdjęcie by zajmowało mało miejsca, a jednocześnie było czytelne na ekranie. Sporo mejli ląduje w spamie, lub do mnie nie dociera, ponieważ autor nie przestrzega tej zasady.

Na zdjęcie twoich notatek (lub inną formę dokumentacji) oczekuję pod adresem: sp.gryfow.fizyka@op.pl do następnej lekcji zgodnie z twoim planem (lekcje numerujemy od 26 marca 2020). Pamiętaj, że masz przewidziane dwie lekcje fizyki w tygodniu. Temat wiadomości uzupełnij zgodnie z wzorem: fizyka 8d Jan Kowalski, lekcja 7.

Otrzymuję dużo mejli, w pierwszej kolejności sprawdzam te, które są prawidłowo zaadresowane.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *