Kategorie
klasa 8 Nauka zdalna

Drgania i fale: Fale dźwiękowe, lekcja 6

Na poprzedniej lekcji nauczyłeś się wyznaczać długość fali mechanicznej. Dziś dowiesz się czym jest fala dźwiękowa.

Samodzielnie ułóż zeszytówkę i prześlij ją do dowolnej osoby z klasy ósmej Naszej Szkoły. Rozwiąż otrzymaną zeszytówkę (zapisz polecenia).

Spróbuj wytworzyć dźwięk. Na ile sposobów potrafisz wytworzyć dźwięk? Czy potrafisz wytwarzać dźwięki ciche i głośne? A czy wiesz czym jest bas? Myślę, że dałeś radę. Zapisz w zeszycie jak wytwarzałeś dźwięki.

Dźwiękiem nazywamy falę mechaniczną, która w uchu wywołuje wrażenie słuchowe. Zatem, od dziś, musisz wiedzieć, że dźwięk jest falą. Fala dźwiękowa zatem przenosi drgania, jednak inaczej niż fala na wodzie czy na sznurku. Te fale nazywamy falami poprzecznymi, ponieważ cząstki ośrodka drgają prostopadle do kierunku rozchodzenia się fali. Fala akustyczna jest falą podłużną. W takiej fali cząsteczki drgają równolegle z kierunkiem rozchodzenia się fali. Zobacz na rysunek i przerysuj go do zeszytu.

Fale Skalarne w Kontroli Umysłu - Relacja z Prezentacji Dr ...
Źródło: http://zielinski.id.au/witte.html

Skoro dźwięk jest falą, to jak ona dociera ona od odbiorcy do słuchacza? Zapisz co według ciebie jest jej nośnikiem.

Tym nośnikiem jest oczywiście powietrze. Fala akustyczna to rozchodzące się w ośrodku zaburzenie jego gęstości. Masakra? Podczas mówienia twoje struny głosowe drgają, zatem ściskają i rozrzedzają powietrze wokół siebie. Podobnie działa głośnik, w szczególności basowy. Stojąc przy takim głośniku dosłownie CZUĆ rozchodzenie się fali dźwiękowej.

Jak myślisz, w jakim ośrodku nie może rozchodzić się dźwięk? To oczywiście próżnia.

Fala dźwiękowa w powietrzu rozchodzi się średnio (zależy to od temperatury, czyli gęstości ośrodka) z prędkością 340 m/s. Dodatkowo dźwięki słyszalne przez człowieka zawierają się w przedziale od 16Hz do 20 kHz. Zapoznaj się z tabelką i zapisz ją do zeszytu.

Zakres słyszalnych częstotliwości16-20000 Hz
Zakres największej czułości ucha1000-3000 Hz
Zakres częstotliwości ludzkiej rozmowy500-3000 Hz
Próg słyszalnościdB
Próg bólu110-140 dB
Uszkodzenie słuchu140 dB
Zakres rejestrowanych zmian ciśnienia0,00002-60 Pa
Minimalne wychylenie błony bębenkowej10-10 m; 1 Å
Wychylenie błony bębenkowej przy głośnym dźwięku o niskiej częstości0,1 mm
Liczba rozróżnialnych czystych tonów~3000
Rozdzielczość częstotliwościowa uchaHz przy 1000 Hz
Rozdzielczość kątowa ucha1-4°
Rozdzielczość czasowa ucha0,05 s
Ubytek słuchu z wiekiem (18-50 lat)0,5 dB/rok
Ubytek słuchu z wiekiem (powyżej 50 lat)1 dB/rok
Przeciętny ubytek słuchu w wieku 70 lat37 dB
Wyprzedzenie oko-usta przy czytaniu na głos0,5-2 s

Pojawia się nowa jednostka: dB (czyt. decybel), jest to jednostka natężenia dźwięku, czyli głośności.

Zadanie dla chętnych na +. Czy twoje struny głosowe mogą wytworzyć dźwięk, którego nie usłyszysz? Wyjaśnij dlaczego.

Zadanie dla chętnych na+. Jeżeli dźwięk rozchodzi się z prędkością 340 m/s, to jak daleko jest burza? Od błysku do grzmotu upłynęło pięć sekund. Zapisz obliczenia.

Po dzisiejszej lekcji musisz wiedzieć czym jest dźwięk i znać dwa sposoby jego wyznaczania. Powinieneś umieć podać kilka przykładów dźwięków. Dobrze, jeżeli znasz zakres słyszalności ludzkiego ucha i świetnie, jeżeli znasz zakres częstotliwości wytwarzanych przez człowieka dźwięków. Byłoby dobrze, jakbyś wiedział czym jest dB.

Zadanie domowe obowiązkowe.
Odnajdź w domu najcichsze i najgłośniejsze urządzenie. Opisz dlaczego i co wytwarza w nich dźwięki.

Kultura wysyłania mejli polega również na nie zapychaniu skrzynki odbiorcy. Uczeń ósmej klasy powinien potrafić przerobić zdjęcie by zajmowało mało miejsca, a jednocześnie było czytelne na ekranie. Sporo mejli ląduje w spamie, lub do mnie nie dociera, ponieważ autor nie przestrzega tej zasady.

Na zdjęcie twoich notatek (lub inną formę dokumentacji) oczekuję pod adresem: sp.gryfow.fizyka@op.pl do następnej lekcji zgodnie z twoim planem (lekcje numerujemy od 26 marca 2020). Pamiętaj, że masz przewidziane dwie lekcje fizyki w tygodniu. Temat wiadomości uzupełnij zgodnie z wzorem: fizyka 8d Jan Kowalski, lekcja 6.

Otrzymuję dużo mejli, w pierwszej kolejności sprawdzam te, które są prawidłowo zaadresowane.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *