Kategorie
klasa 8 Nauka zdalna

Drgania i fale: Fale mechaniczne, lekcja 4

Na poprzedniej lekcji poznałeś reprezentacje ruchu drgającego w postaci wykresu. Wiesz, że w ruchu drgającym cyklicznie zmienia się amplituda, prędkość i przyśpieszenie ciała. Dziś poznasz fale mechaniczne.

Zeszytówka nr 3 (czas 6 minut)
Zad.1. Zamień
4/s = Hz
20m/s= km/h
2m2 = cm2
Zad.2. Opisz wzór na częstotliwość. Oblicz okres drgań ciała wykonującego drgania o częstotliwości 8kHz.

Czas minął.

Fala mechaniczna jest to rozchodzące się w ośrodku pewne zaburzenie. A po ludzku? Ośrodkiem jest każda substancja fizyczna, np powietrze, stal. Zaburzenie to odstępstwo od stanu równowagi. W ciele stałym cząsteczki znajdują się mniej więcej w tym samym położeniu, wiesz o tym z kursu klasy siódmej. Zaburzenie położenia cząsteczki w ciele stałym możemy wywołać uderzając w to ciało. Cząsteczki są ze sobą mocno związane, zatem wciśnięcie jednej powoduje również ruch jej sąsiadów. Po ustąpieniu nacisku cząsteczka wraca do położenia równowagi (nie od razu, najpierw unosi się góra/dół), jak to pokazałem na rysunku poniżej. W najniższym punkcie pojawia się dolina a w najwyższym grzbiet. Tak powstałe zaburzenie w ośrodku mechanicznym nazywamy falą mechaniczną.

Fale mechaniczne - opis. Amplituda, faza, liczba falowa, okres ...

Każdy może łatwo wytworzyć falę mechaniczną w sznurku, dywanie lub na wodzie. Również w stole. Napełnij szklankę wody do połowy i postaw 10 cm od krawędzi stołu. Teraz uderz w stół na środku. Opisz co się dzieje po uderzeniu w stół z wodą w szklance.

5.6. Podstawowe cechy fal - Tom III - Multimedialny podręcznik fizyki

Zdobądź kawałek sznurka, grubej nitki lub czegoś podobnego. Jeden koniec przywiąż do klamki a drugi trzymaj w dłoni. Naciągnij “linkę” a drugą ręką uderz. Raz pionowo, raz poziomo. Opisz co się stało.


Zadanie na plusika. Nalej do miski lub innego szerokiego naczynia wody, tak by głębokość wynosiła około 2cm. Wrzuć mały przedmiot i obserwuj co się stanie. Zapisz obserwacje. Gdy woda się uspokoi wrzuć jednocześnie dwa przedmioty podobnej wielkości po przeciwnej stronie miski. Obserwuj jak rozchodzą się fale, a w szczególności co się dzieje, gdy się spotkają. Opisz obserwacje.

Zadanie podsumowujące (na +).

Opisz co się dzieje, gdy dwie fale poruszające się w przeciwne strony spotykają się.

Powodzenia!

Na zdjęcie twoich notatek (lub inną formę dokumentacji) oczekuję pod adresem: sp.gryfow.fizyka@op.pl do następnej lekcji zgodnie z twoim planem (lekcje numerujemy od 26 marca 2020). Pamiętaj, że masz przewidziane dwie lekcje fizyki w tygodniu. Tytuł wiadomości uzupełnij zgodnie z wzorem: fizyka 8a Jan Kowalski, lekcja 4.

Otrzymuję dużo mejli, w pierwszej kolejności sprawdzam te, które są prawidłowo zatytułowane.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *