Kategorie
klasa 7 Nauka zdalna

Kinematyka: Ruch jednostajny prostoliniowy, lekcja 3

Z poprzednich lekcji wiesz już czym jest ruch i na czym polega jego względność. Powinieneś, drogi uczniu, odróżniać przebytą drogę od toru i przyporządkować wielkości fizyczne do podstawowych wielkości związanych z ruchem.
Dziś zajmę się szczegółowym opisem ruchu jednostajnego (szeroki opis znajdziesz również w podręczniku).

Zeszytówki nie są ocenianie, mają pomóc ci w zorientowaniu się jak ci idzie.

Zeszytówka nr 3 (czas 6 minut)

Zad.1. Zamień:

2 dni = s

1500cm= km

18 km/h = m/s

Zad.2. Napisz na czym polega względność ruchu. Oblicz z jaką prędkością szybszy tir wyprzeda wolniejszy, jeżeli ich prędkościomierze wskazują odpowiednio 92km/h i 90km/h.

Rozwiązania pojawią się w komentarzu, o ile ktoś zgłosi konieczność ich zamieszczenia.

Czym jest prosta powinieneś wiedzieć z lekcji matematyki 🙂
“Prostą można opisać za pomocą dwóch punktów, przez które ta prosta przechodzi, albowiem przez dwa dowolnie obrane ale nie pokrywające się punkty przechodzi tylko jedna prosta.”

Jednostajnie oznacza niezmiennie w czasie. Zatem ruch jednostajny prostoliniowy oznacza, że obiekt który zmienia swoje położenie wzdłuż prostej w każdej sekundzie przesuwa się o tyle samo metrów.

Wyobraź sobie, że wędrujesz tip-topami korytarzem po linii prostej. Jeden tip-top robisz co sekundę. Ile czasu zajmie ci zrobienie dwudziestu tip-topów?

tip-top: potocznie: mały krok polegający na przystawieniu pięty do końca palca drugiej stopy”

W razie problemu poproś kogoś o pomoc. Zapisz ile czasu zajmuje ci zrobienie dziesięciu tip-topów. Staraj się utrzymać w czasie wędrówki linię prostą. Jak zauważysz, ruch prostoliniowy jest dość szczególnym przypadkiem ruchu, gdyż trudno go zaobserwować w rzeczywistości (w długim okresie czasu).

Teraz, wyznacz swoją prędkość dzieląc ilość tip-topów przez czas ich przejścia. Jaką jednostkę otrzymasz? Możesz być zdziwiony, ponieważ do tej pory znałeś jedynie m/s lub km/h, jednak każda zmiana położenia w czasie to ruch, który odbywa się z jakąś prędkością.

Zadanie na +
W ramach utrwalenia zdobytej dziś wiedzy:
-przelicz ilość tip-topów na cm;-przelicz cm na metry;
-oblicz swoją prędkość dzieląc ilość metrów przez czas, czyli wzorem v=s/t.

Zadanie domowe na ocenę (nie obowiązkowe):
Dowolnym narzędziem określ długość około 3m (koniecznie w linii prostej). Poproś dwóch domowników o przejście tej trasy tip-topami. Zmierz czas przejścia każdej z nich, zlicz ilość tip-topów każdej osoby. Wyznacz ich prędkość w tip-topach na sekundę i w metrach na sekundę.

Powodzenia!

Na zdjęcie twoich notatek (lub inną formę dokumentacji) oczekuję pod adresem: sp.gryfow.fizyka@op.pl do następnej lekcji zgodnie z twoim planem (lekcje numerujemy od 26 marca 2020). Pamiętaj, że masz przewidziane dwie lekcje fizyki w tygodniu. Tytuł wiadomości uzupełnij zgodnie z wzorem: fizyka 7a Jan Kowalski, lekcja 3.

Otrzymuję dużo mejli, w pierwszej kolejności sprawdzam te, które są prawidłowo zaadresowane.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *