Kategorie
klasa 7 Nauka zdalna

Kinematyka: Ruch i jego względność, lekcja 2

Dzień dobry. Z poprzedniej lekcji powinieneś już wiedzieć czym jest ruch i jego względność. Dziś zajmę się bardziej szczegółowo względnością ruchu.

Dzisiejsza lekcja powinna ci zając minimum około 20 minut.

Zeszytówka nr 2 (czas 6 minut)

Zad.1. Zamień:

120s= h

1500m= km

72 km/h = m/s

Zad.2. Napisz czym różni się droga od toru w fizyce.

Czas minął 🙂

Względność, jak mam nadzieję pamiętasz, odnosi się do sytuacji, w której obserwowana sytuacja wygląda inaczej zależnie od punktu widzenia obserwatora.

Ruch i jego względność.. - ppt video online pobierz
Ilustracja pochodzi z prezentacji: https://slideplayer.pl/slide/434943/

Ilustracja przedstawia tą samą sytuację widzianą z dwóch lokalizacji. Jeżeli dostrzegasz jakieś różnice, opisz je w tej chwili. Masz na to około czterech minut, nie spiesz się.

W sytuacji przedstawionej na rysunku auto porusza się ruchem prostoliniowym po drodze, mija drzewa stojące przy drodze. Z punktu widzenia kierowcy drzewa najpierw się do niego zbliżają, a później oddalają. Natomiast z punktu widzenia obserwatora stojącego przy drodze to auto bliża się do niego, a później oddala, zaś drzewa są nie poruszają się.

Zegar cofający czas

Końcówki wskazówek zegara poruszają się ruchem krzywoliniowym, w tym przypadku po okręgu. Jeżeli obserwator, jak ty, patrzy na zegarek, widzi jak koniec wskazówki zatacza krąg. Wskazówka godzinowa potrzebuje aż 12 godzin by zatoczyć okrąg, zaś sekundowa tylko 60 sekund. Teraz wyobraź sobie, że stajesz na na godzinie drugiej (przedstawionego na animacji zegarka, lub dowolnego innnego). Opisz, w zeszycie, jak względem ciebie porusza się końcówka wskazówki sekundowej (lub minutowej). Na tą część masz cztery minuty.

Według mnie zaś, ta sytuacja wygląda tak: wskazówka zbliża się do mnie od mojej lewej strony, mija mnie i oddala się na prawo. Na wysokości godziny szóstej zawraca w moją stronę, jednak mija mnie w pewnej odległości i ponownie zawraca by minąć mnie tuż obok.

Nie bój się zadawać pytań w komentarzach.

Czas na “level up”. Do tej pory byłoby świetnie, jakbyś wiedział na czym polega względność ruchu, potrafił podać dwa przykłady. Musisz również odróżniać ruch prostoliniowy od krzywoliniowego. Świetnie, jeżeli wiesz, że przebytą drogę oznaczamy literką “s”, prędkość “v” zaś czas “t”. Doskonale, jeżeli znasz wzór na obliczanie prędkości (średniej) v=s/t, zaś jednostką jest [m/s lub km/h].

Niebezpieczna niedziela na autostradzie i korytarz życia Oława ...
Korytarz życia

Opis sytuacji:
-karetka porusza się względem stojących wzdłuż drogi aut i aut jadących przeciwnym pasem ruchu;
-samochody jadące przeciwnym pasem ruchu widzą jadącą karetkę i stojące auta
-kierowcy stojących aut widzą zbliżająca się karetkę (po chwili się od nich oddala) i jadące przeciwnym pasem ruchu auta.

Wszystko pięknie, tylko w każdej linijce występuje PRĘDKOŚĆ. Wybieram punkt odniesienia (punkt obserwacji) w nieruchomym aucie (względem drogi). Jeżeli karetka jedzie z prędkością 50km/h (względem drogi), wówczas najpierw zbliża się do auta stojącego z prędkością 50km/h a później z taką samą prędkością się od niego oddala. Sytuacja się komplikuje, gdy porównujemy ruch karetki z autem jadącym po przeciwnym pasie ruchu z prędkościa 70 km/h (względem drogi, czyli tyle wskazuje umieszczony w pojeździe prędkościomierz). W tym przypadku karetka i pojazd zbliżają się do siebie z prędkością 120 km/h, następnie mijają się i oddalają z prędkością 120 km/h względem siebie. Względem drogi nadal mają prędkość 50 km/h i 70km/h.

Mam nadzieję, że opis jest jasny, jeżeli nie natychmiast pisz w komentarzu 🙂

Jak, mam nadzieję, słusznie się domyślasz, może być też jeszcze jedna sytuacja. Ciała mogą się poruszać w tą samą stronę (ten sam zwrot) równolegle do siebie (ten sam kierunek) jednak z różnymi prędkościami WZGLĘDEM drogi. Sytuację taką obrazuje wyprzedzanie pojazdu. Auto jadące z prędkością 60 km na godzinę po pewnym czasie dogoni auto jadące z prędkością 50 km. Następnie wyprzedzi je i będzie się od niego oddalać. Napisz w zeszycie z jaką prędkością auta poruszają się względem siebie. Jeżeli natrafisz na problem, odpowiedź znajdziesz na końcu lekcji.

Po tej lekcji musisz wiedzieć, że prędkość ciał względem siebie zależy nie tylko od ich prędkości, ale i zwrotu. Ciała mogą się do siebie przybliżać lub oddalać. Będzie super, jeżeli będziesz potrafić oblicz prędkość względną pomiędzy poruszającymi się ciałami.

Zadanie domowe.

Wyprzedzanie się tirów. Ministerstwo chce zakazać go na ...

Wyjaśnij, dlaczego dwa TIRy wyprzedzają się przez bardzo długi czas. Jeżeli kiedykolwiek jechałeś autostradą lub droga szybkiego ruchu, będzie ci z pewnością łatwiej. Możesz skorzystać z pomocy rodziny.

Na zdjęcie twoich notatek (lub inną formę dokumentacji) oczekuję pod adresem: sp.gryfow.fizyka@op.pl do następnej lekcji zgodnie z twoim planem (lekcje numerujemy od 26 marca 2020). Pamiętaj, że masz przewidziane dwie lekcje fizyki w tygodniu. Tytuł wiadomości uzupełnij zgodnie z wzorem: fizyka 7a Jan Kowalski, lekcja 2.

Odpowiedź do zadania z autami z dzisiejszych zajęć:

Masz rację, to 10 km/h.

Pozdrawiam

Do zobaczenia wkrótce — Kup tę grafikę wektorową bez tantiem i ...
Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *