Z poprzedniej lekcji dowiedziałeś się czym jest amplituda, częstotliwość i okres drgań.
Jeżeli jednak masz wątpliwości, tutaj masz powtórkę wideo.
Zeszytówka nr 1 (czas 6 minut):
Zad.1. Zamień
4 Hz= kHz
8min= s
4kg/m3 = g/cm3
Zad.2. Podaj cztery przykłady ruchu drgającego z twojego najbliższego otoczenia.
Zdobądź linkę,sznurek lub dratwę (o długości około półtora metra) i kilka przedmiotów o różnych masach, które dadzą się łatwo przywiązać. Jak myślisz, do czego może się to przydać? Zanim przejdziesz do kolejnego akapitu, zapisz w zeszycie swoje przemyślenia.
Dowolnym sposobem określ masę pierwszego przedmiotu, zapisz ją. Na lince, sznurku, czy co tam masz do wiązania, zaznacz trzy różne punkty (będziesz w tych miejscach trzymać linkę). Przechodzimy do sedna sprawy:
Jedną ręką chwyć linkę w pierwszym punkcie i unieś do góry, drugą ręką odchyl przedmiot z położenia równowagi. Puść przedmiot. Obserwuj zachowanie przedmiotu (mam nadzieję, że nie trafił w ciebie). Teraz przygotuj sobie dowolny stoper i powtórz doświadczenie zapisując czas dziesięciu pełnych drgań. Zapisz wynik. Potwórz doświadczenie trzymając linkę w drugim i trzecim punkcie. Zapisz wyniki.
Potwórz doświadczenie dla dwóch pozostałych przedmiotów. Wyniki zapisz w zeszycie.
Świetnie, teraz jeżeli potrafisz oblicz częstotliwość dla wszystkich przypadków i zapisz wyniki.
Co zaobserwowałeś? Zapisz wnioski.
Na zdjęcia twoich notatek (lub opisu w dowolnym innym formacie) czekam do 29 marca 2020 pod adresem: sp.gryfow.fizyka@op.pl
Tytuł wiadomości wpisz koniecznie zgodnie ze wzorem: fizyka 8a Janek Kowalski, lekcja 2
Powodzenia!